MLM- co to takiego?

Avon, Oriflame, FM, Melaleuca, Herbalife, to tylko niektóre firmy działające w marketingu MLM. Często słyszymy, że ktoś jest konsultantką Avonu czy Oriflame, widzimy plakaty przedstawiające produkty tych marek, temat jest nam znany. Ale czy wiemy na czym polega praca w takiej organizacji, jakie są jej wady i zalety, czy to praca zamiast etatu czy tylko na dorobienie? Na te pytania postaramy się znaleźć odpowiedzi.

Czym jest marketing MLM?

Marketing MLM (z ang. multi-level marketing) zwany także marketingiem wielopoziomowym lub sieciowym, jest to termin określający strategię marketingową i sposób funkcjonowania firmy oraz jej współpracowników–niezależnych dystrybutorów. Pozwala on sprzedawcom na budowanie osobistych struktur współpracowników, od których obrotu otrzymuje się dodatkowe prowizje. Każdy sprzedawca w marketingu wielopoziomowym ma możliwość zbudowania własnej struktury handlowców, w której każdy z nich wynagradzany jest na podstawie obowiązującego w danej firmie planu marketingowego. Jednocześnie, bycie wyżej w firmowej hierarchii niekoniecznie przekłada się na wyższe zarobki – zależą one bowiem od wspomnianego planu marketingowego.

Na czym polega praca w firmie działającej w MLM?

Najkrócej mówiąc jest to sprzedaż i marketing + zarządzanie zasobami ludzkimi. Oczywiście to w jaki sposób pracujemy, na jakie zyski jesteśmy nastawieni, ile czasu temu poświęcimy zależy od nas. Inaczej wygląda praca osoby, która chce sobie tylko dorobić, albo mieć kosmetyki czy inne rzeczy taniej dla siebie i dla rodziny. Takiej osobie odpada budowanie swojej grupy sprzedażowej i zarządzanie ludźmi. Ale jeśli nastawiamy się na większy zarobek musimy zbudować zespół, którego praca a dokładnie sprzedaż produktów będzie budowała naszą prowizję.

Najczęściej zaczynamy od kontaktu z osobą, która już działa w strukturze. Ona przekazuje nam wiedzę na temat produktów, niejako przechodzimy szkolenie ze znajomości firmy i jej oferty. Po zarejestrowaniu się i wpłaceniu lub nie jakiegoś „wejściowego”, możemy sami zacząć sprzedawać produkty. Szukamy klientów wśród rodziny, znajomych, znajomych znajomych, itp. Można zaangażować się w akcje robione przez naszych liderów, aby pozyskać nowych klientów. Często na naszą korzyść działa marketing szeptany, i nasz zadowolony klient sam przyprowadza nam swojego znajomego, który staje się naszym klientem. Równocześnie zaczynamy szukać osób, które podobnie jak my będą sprzedawać, a ich sprzedaż będzie wliczana w nasz obrót do ustalenia prowizji. Czym więcej osób zwerbujemy tym mamy szansę na większe zarobki. Oczywiście jest to główna idea, a każda firma ma własne strategie, plany marketingowe, dokładnie opisujące sposób w jaki możemy rozwijać się w danej firmie.

Plusy i minusy działalności w MLM

Plusy:

Niski koszt wejścia – start w tym biznesie jest bardzo prosty. Kupujesz starter i możesz działać. Ceny w różnych firmach wahają się od kilkudziesięciu do kilku tysięcy złotych. Nie musisz rejestrować firmy, kupować maszyn, wynajmować i urządzać lokalu.

Elastyczne godziny pracy – w MLMie sam sobie jesteś szefem. Chcesz pracujesz, nie chcesz – nie pracujesz. Możesz umawiać spotkania w godzinach porannych lub popołudniowych. Ty decydujesz kiedy i z kim pracujesz.

Dodatkowe źródło zarobku – ten punkt wynika z poprzedniego. Jako, że nikt nie narzuca Ci sztywnych godzin pracy, to możesz zająć się tym biznesem obok pracy na etacie. MLM może być dodatkowym źródłem dochodu.

Wsparcie od liderów – liderom zależy (a przynajmniej powinno), żeby osoby w ich strukturze osiągały coraz lepsze wyniki z prostego powodu – im więcej zarobią ludzie w ich strukturze, tym więcej zarobią liderzy.

Szkolenia – przystępując do marketingu sieciowego bardzo często można brać udział w naprawdę niezłych szkoleniach dotyczących sprzedaży, zarządzania czasem, marketingu czy komunikacji interpersonalnej, – za niewielkie pieniądze.

Umiejętności komunikacyjne – ponieważ jest to praca z ludźmi rozwijamy codziennie nasze zdolności komunikowania się, nabieramy pewności siebie

Małe wymogi formalne- mam tu na myśli, że najczęściej wiek  (ukończenie 18 roku życia) jest jedynym wymogiem. Nie liczy się wykształcenie, płeć, czy jesteś 50+ czy mniej, czy pracujesz czy nie, ani co robiłeś w przeszłości.

Nie wypłacasz pensji z góry – w sieciowym marketingu wszyscy działają na prowizji. Dla Ciebie jest to o tyle dobre, że budując strukturę nie wypłacasz ludziom pensji z własnej kieszeni. Robi to firma, z którą współpracujesz i pieniądze wypłacane są za efekty.

Minusy:

Grupa, którą długo budujesz może szybko zniknąć, wystarczy, że część Twoich podopiecznych przejdzie do konkurencji czy zawiesi działalność, a szybko odczujesz spadek prowizji, w niewielkim stopniu zależy to od Ciebie

Nie masz wpływu na ceny ani jakość produktów, które sprzedajesz.

Wydatki – nie do końca prawdą jest, że ten biznes nie wiąże się z większymi nakładami finansowymi. Praktycznie na każdym kroku liderzy będą mówić, że musisz posiadać w domu produkty danej firmy, no bo bez tego nie będziesz przekonywujący. Musisz mieć jakiś zapas towaru, kubek z logo firmy, smycze, długopisy itd. Zatem jeśli chcesz zarabiać więcej, być bardziej wiarygodnym, musisz więcej zainwestować.

Ryzyko zaburzenia relacji z rodziną i przyjaciółmi – bardzo łatwo po rozpoczęciu pracy, stracić obiektywizm, i często osoby zajmujące się sprzedażą w marketingu MLM za wszelką cenę chcą ze swoich znajomych i rodziny zrobić klientów, co w dłuższej perspektywie może odbić się na wzajemnych relacjach.

Zapytaliśmy jedną z konsultantek firmy kosmetycznej działającej na terenie naszej gminy o jej doświadczenia: „jestem konsultantką Avonu od 17 lat. Początkowo, kiedy byłam w 3 klasie liceum moja mama zapisała się jako konsultantka, brała katalogi do pracy, ja do szkoły, dawałam znajomym, aby przekazały je swoim siostrom i mamom. To był początek. I tak naprawdę tak jest i dziś. Przede wszystkim sama robię zakupy w Avonie, moja rodzina i znajomymi. Od czasu do czasu moim klientem jest ktoś obcy. Nigdy nie nastawiałam się na duży zarobek, na początku miało to być dorobienie do kieszonkowego. Nie budowałam struktury, zresztą Avon ma trochę inne zasady budowania grupy niż np. FM. W czasie studiów miałam pomysł, aby dołączyć do grona liderów, i zacząć pozyskiwać nowe konsultantki, ale szybko zrezygnowałam, m.in. z braku czasu. Nie poświęcam temu wiele czasu, jestem przekonana, że osoby zaangażowane, które poświęcą się działalność, są otwarte i łatwo się komunikują, mają dużą szansę odnieść sukces.”

Zalet MLM udało nam się znaleźć dużo, jednak trzeba otwarcie przyznać, że ten rodzaj pracy jest specyficzny, zwłaszcza jeśli ma nam to zastąpić tradycyjny etat i być głównym źródłem utrzymania. Nie każdemu odpowiada taka forma. Ludzie kuszeni małymi barierami wejścia na rynek, chętnie dołączają do organizacji, ale równie szybko sami rezygnują z tej działalności. Jedni z braku odpowiednich predyspozycji, inni nie potrafią pogodzić nowych obowiązków  z dotychczasowymi, niektórych zniechęca niestabilność zarobków. Jednak ważne jest to, że mamy możliwość wyboru.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Marketing_wielopoziomowy
http://piotrwajszczak.pl/mlm-co-to-jest/
http://liczysiewynik.pl/czy-warto-dzialac-w-biznesie-mlm/

Multi-Level-Marketing

grafika: http://www.blogrankseo.com/

Autor: admin

Udostępnij post na:

Przejdź do treści