PKP Polskie Linie Kolejowe podały harmonogram realizacji następnych inwestycji w ramach budowy linii kolejowej Podłęże – Piekiełko. Ogłoszenie przetargów na wykonanie trasy kolejowej Podłęże – Gdów i Podłęże Balachówka – Podłęże oraz na przebudowę odcinka Tymbark – Limanowa, zapowiedziano w czwartym kwartale 2024 roku. Z kolei budowniczy odcinka Szczyrzyc – Tymbark ma być poszukiwany w trzecim kwartale tego roku.
Jak informuje PKP PLK, plan zakłada, że odcinki linii kolejowej Podłęże – Gdów oraz Podłęże Balachówka – Podłęże powstaną w latach 2025-2028. Szacunkowa wartość każdego z tych przedsięwzięć to „ponad 100 milionów złotych”.
Koszty budowy całości szlaku kolejowego nazywanego Podłęże – Piekiełko, który połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną, wyliczono na ok. 8 miliardów złotych. Obecnie prace budowlane trwają na czterech fragmentach linii kolejowej 104 (Chabówka – Nowy Sącz): bocznica Klęczany – Nowy Sącz, Chabówka – Rabka Zaryte, Rabka Zaryte – Mszana Dolna, Limanowa – bocznica Klęczany. Przedsięwzięcie jest prowadzone z pomocą funduszy unijnych, z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).
W gminie Gdów kolejowa infrastruktura ma powstać na ok. 20 km.: w Zborczycach, Wiatowicach, Liplasie, Gdowie, Podolanach, Zagórzanach i Zalesianach oraz częściowo w Zręczycach. W tym rejonie projekt zakłada budowę m.in. dwóch peronów przystankowych (Wiatowice i Zagórzany-Zręczyce) oraz stacji kolejowej i placu przeładunkowego w Gdowie (bocznicy kolejowej, w rejonie hotelu Oriza, w okolicy skrzyżowania drogi wojewódzkiej 967 i obwodnicy Gdowa).
Nowa linia kolejowa będzie zaczynać się w Węgrzcach Wielkich w gminie Wieliczka (od obecnej stacji PKP). W powiecie wielickim szlak kolejowy Podłęże – Piekiełko ma mieć długość ok. 30 km. Prócz gminy Gdów zaprojektowano go: w gminie Wieliczka (1,5-2 km), w gminie Niepołomice (ok. 7 km; przez Podłęże, Zakrzów, Suchorabę i Zagórze), w gminie Biskupice (ok. 200 m).
W powiecie wielickim kolejowe stacje i przystanki przewidziano: w Podłężu (przysiółek Balachówka), Zagórzu, Wiatowicach, Gdowie i Zagórzanach/Zalesianach. Na nowej trasie będą także obecne stacje PKP w Węgrzcach Wielkich i Kokotowie.
Całość prac związanych z budową linii kolejowej Podłęże – Piekiełko ma zakończyć się do 2030 roku.
zdjęcie ilustracyjne i grafika: materiały PKP PLK